Sahabat..mengertilah

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Mentang2 lah weekend, semangat berkobar2 tuk buat entri. Kali ni aku nak cerita tentang sahabat. Ada juga yang memanggilnya kawan, teman, handai, rakan, taulan dan sebagainya.
Apa bezanya friend dan best friend?
Kalau mengikut pemahaman aku friend tu macam kawan2 kita yang kita kenal gitu2 je, sekali dua kali hang out dalam sebulan, dua tiga kali kol dalam dua bulan, kadang2 ingat kadang2 terlupa birthday dia, kadang2 dia kawin pun kita tak tahu. Itu namanya kawan.

Berbeza pula dengan bestfriend. Bestfriend ni kawan kita yang rapat, sangat rapat. Berkongsi segala suka dan duka. Saling menasihati.Saling menjaga. Saling menghormati. Saling memahami. Sayang menyayangi. Selalu bersama. Kalau berjauhan ada rasa rindu. Kalau bergaduh pun kerana sayang. 

Zaman sekarang ni kalau ada yang bersahabat rapat dengan berlainan jantina orang akan berpandangan serong. Ada yang mengatakan mereka 'couple'. Ada yang tak suka, kononnya mereka tu jenis yang sosial. Kalau salah seorang dari mereka itu sudah 'berpunya', pasti pasangannya akan merasa cemburu buta kerana kerapatan mereka. Tapi sebenarnya mereka hanya bersahabat, Ingatlah wahai temanku, semua itu hanya dugaan dari Allah. Bukan bercinta saja yang ada jodohnya, bersahabat juga ada. Jika ditakdirkan jodoh kita untuk bersahabat, redholah akan segala dugaannya. Walaupun rapat pasti ada batasnya.

Tidak kurang juga yang bersahabat sesama jantina. Zaman yang sudah tua ini sudah muncul pelbagai penyakit. Andai mereka bersahabat, sesama jenis, pandangan mata2 sekeliling akan terserong sekaligus mengecop mereka sebagai pasangan yang bercinta sesama jantina (gay/lesbian). Sedangkan mereka hanya teman rapat yang selalu bersama. Itu juga dugaan dariNYA. Sampaikan ada mereka yang takut keluar berdua walaupun sesama jantina kerana takut disalah tafsir. Subhanalah. Walau kemana pun kita pergi, mulut akan sentiasa berbuka untuk berbicara. Kadang2 ada antara mulut yang tidak kisah akan kata2nya. Na'uzubillah. Hadapilah dugaanNYA dengan tabah.

Oleh itu, fahamlah wahai sahabat..Kita akan sentiasa diduga. Kemaafan adalah senjata terbaik untuk mengekalkan tali silaturrahim yang pernah kita bina. Tiada manusia biasa yang tidak pernah melakukan kesilapan. Kenapa sekarang kita berenggang? Setelah kita membawa arah, adakah kita lebih bahagia dari dulu? Apakah penyebabnya kita berperang? Jika difikirkan kembali, aku pasti penyebabnya adalah kerana sayang. Fikirkanlah.

Aku rindu kamu semua. Semoga Allah memberkati kita. 



~the end~

Penulis : Aaron Salvatore ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Sahabat..mengertilah ini dipublish oleh Aaron Salvatore pada hari Sunday, April 3, 2011. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 2 komentar: di postingan Sahabat..mengertilah
 

2 kesan cakar:

encHIx laNDax said... | April 8, 2011 at 4:57 AM

syangilah sahabat anda lebih dari kekasih anda =)

landax dah hilang bestfriend landax ~ dia dah lupa kawan dia yang melepak,tidur,bersama dari kecik hingga besar,jejak kat U,terus berubah =(

Sylangster Pressure said... | April 9, 2011 at 11:18 PM

sedey kan kalau member jadi macam tu..tp sprti yg aku postkan tu, kini kmu berjauhan dgnnya adalah kerana persaan sayang, bukan benci..