First impressioan

Assalamualaikum..
Setelah panjang lebar, aku nak kongsi pandangan pertama orang terhadap aku:

1-Lembik
Mungkin kerana rupa paras aku yang menawan ini (angkat bakul) orang memandang aku sebagai seorang yang lemah dan lembik. Nak angkat kotak isi kertas pun tak mampu. Nak lari setengah meter pun tercungap-cungap. Macam tu. You know what, i can be stronger than you think you are.

2-Kaum Nabi Luth
Haa ni yang bikin geram. Ada yang siap goda-goda lagi. astaghfirullah. Aku tak main pedang ok. Damn!

3-High school student
Kalau jumpa kawan my mummy or daddy aku mesti tanya macam ni "tingkatan berapa?" atau "sekolah dimana?" haha..mungkin muka aku ni muda dari yang sepatutnya kot..

4-Playboy
Jumpa dengan member aku punya member mesti tanya macam ni "ada berapa awek bro?" waaa.satu pun belum ada lagi dah tanya jumlah yang ramai..haha..kalau aku cakap aku masih single, dia mati-mati tak nak percaya. Kadang-kadang ada yang sebok-sebok nak minta nombor telefon awek kat handphone aku. "alaaa bro tak kan satu je pun tak nak bagi..." siap boleh marah aku lagi tuh.haha

5-Korean
hehe..kalau dalam bahasa saintifiknya 'Cina'. Kalau aku jalan-jalan kat BB masuk kedai mesti kena bawa cakap cina. Mana la aku tau nak cakap apa. Aku angguk-angguk geleng-geleng je. Baru dia tau. Tak jadi aku beli baju. haha

6-NonMuslim
Ni aku memang geram sangat. Kalau aku pergi solat kat masjid (solat jumaat la terutamanya), orang selalu pandang aku macam pelik. Aku buat bodoh je la pura-pura tak perasan. Tapi memang geram giler. Dari masa aku sampai, aku amik wuduk, duduk dengar khutbah, sampailah aku balik..mata dorang lekat tengok aku. Masa aku kat bank, takde sorang pun yang nak bagi salam kat aku. huhu..sedeyy.

7-Sosial
"wei malam ni ladies night, ko tak keluar pergi memancing ke?" atau "malam ni aku belanja ko 'minum', nak?" ini adalah antara cara-cara yang dorang nilai aku ni macam orang yang sosial tak tentu hala la pula. Aku ni takde la alim sangat tapi takde la sampai buat benda-benda macam tu.

8-Smoker
Entah la kenapa, aku hairan juga ni. Tak nampak ke bibir aku yang merah ni, lebih merah dari gincu. Boleh pula dia dengan selambernya tanya aku, "lighter ada?". Muka aku ni macam tukang jual mancis ke hahh?

9-Colour rambut (dye)
Dah memang semulajadi rambut aku warna coklat la. Semulajadi. Sama dengan warna anak mata aku. Takde pun guna bendasing.

10-Rich
Hahaha..orang selalu ingat yang aku ni anak orang kaya. Lagak aku ni macam orang kaya kot. haha..sedangkan pakaian aku pakai pun yang murah-murah je. Mungkin pakaian tu naik harga lepas aku pakai kot. haha..

11-Pemalu
Itu mula-mula je tu. Tunggu je bila kita dah semakin rapat nanti. Jangan menyesal sudeyy..haha

Mari kita bincangkan serba sedikit tentang pandangan pertama? Siapa yang setuju dengan kesahihan  'first impression'? Adakah pandangan pertama itu betul? Kalau tidak, kenapa sesi temuduga menggunakan 'first impression' ini sebagai salah satu cara untuk mendapatkan calon yang betul-betul layak?

Semua persoalan itu akan aku jawab sebegini. Apa yang kita lihat sekarang tidak mungkin akan sama dengan apa yang kita lihat pada masa hadapan. Lebih-lebih lagi manusia. Manusia selalu berubah. Menjadi lebih baik atau sebaliknya. Tetapi, walau apapun yang terjadi, manusia akan berubah. Manusia akan berubah mengikut keadaan sekelilingnya. Bila persekitarannya berubah, dia akan berubah mengikut persekitaran tersebut.

Kehidupan manusia ada banyak peringkat. Peringkat-peringkat kehidupan ini ada yang kita boleh lihat perbezaannya melalui perubahan fizikal tetapi ada juga yang tidak. Contohnya peringkat persekolahan menengah dan rendah. Fizikal yang sangat berbeza. Tetapi ada juga yang tidak ada banyak bezanya. Contoh, peringkat universiti dan alam pekerjaan. Tiada perubahan fizikal yang berlaku. Tetapi, dalam menyebarangi setiap peringkat ini manusia akan berubah secara sedar ataupun tidak.

Apa yang aku ingin tekankan disini ialah, aku tidak bersetuju jika ada orang yang suka membuat penilaian pandangan pertama pada seseorang kerana bagi aku semua itu hanyalah andaian berdasarkan imaginasi yang ada dalam kepala otak kita. Sebagai contoh, seseorang yang berpakaian selekeh berjalan-jalan membeli belah. Penjual selalunya akan membuat andaian bahawa orang itu adalah orang miskin yang tiada apa-apa. Sedangkan dia adalah seorang tokeh kayu balak yang baru sahaja balik dari hutan meredah lumpur dan sebagainya untuk melawat pekerjanya. Mungkin dia tiada kesempatan untuk menukar bajunya. Itu satu situasi yang mungkin berlaku.

Pada pendapat saya, mengenal dan menilai seseorang itu memerlukan suatu masa, bukan sekali pandang sahaja. Oleh itu, berhati-hatilah dengan pandangan anda.


Penulis : Unknown ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel First impressioan ini dipublish oleh Unknown pada hari Wednesday, April 20, 2011. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 3 komentar: di postingan First impressioan
 

3 kesan cakar:

www.dunialandax.com said... | April 20, 2011 at 6:05 AM

haha..muke market,chinese look,memang le orang slalu salah anggap.huhuhu..


p/s: ko memilih sangat kot?tu sebab single lagi ?=)

Unknown said... | April 20, 2011 at 3:17 PM

haha..market tak market kalau masih single xde gune juga.haha.nanti aku nak wat entri pasal tu la pula.hehe

anyway, tengs!

Miss Bluepinkiey said... | April 21, 2011 at 6:51 PM

orang suke menilai dari luar kan....huhuhu...:)