Pelbagai isu dunia belog..

Assalamualaikum..
Salam sejahtera kepada para pembaca sekalian (kalau ada). Sejak berkurun lamanya aku bertapak di dalam dunia belog ini ada pelbagai jenis isu yang saban hari semakin menular dan merunsingkan. Setiap beloger yang cerdik pandai pasti ada saja caranya untuk berfikir dan menilai. Tidak terkecuali juga aku walaupun kecerdikan dan kepandaian aku dalam dunia ni sedikit kurang berbanding yang lain.

Berikut adalah beberapa isu yang berkaitan dengan dunia belog ini:

1). Follow
Kalau anda terperasan, ada sesetengah beloger terutamanya yang baru saja muncul dalam dunia belog ini akan mengepos dalam shout box anda sebegini "Follow you, follow me back". Saya perasan bahawa ada sesetengah beloger otai tidak menyukai situasi sedemikian dan ada juga yang meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap golongan beloger baru tersebut sehingga sanggup membuat satu entri khas yang mengkhususkan tentang perkara tersebut. Bagi mereka, keadaan ini adalah tidak patut kerana melibatkan keikhlasan si otai. Dia rasa seperti terpaksa memfollow si penjerit tersebut. Bagi aku, perkara ini tidaklah serius seperti yang diheboh-hebohkan oleh si otai. Kalau tak nak follow them back, just ignore it. Bukan menjadi suatu hal pun. Aku faham situasi si penjerit tu (tapi aku tak pernah la buat macam tu). I have my pride. Bukan pula aku nak cakap mereka tu tiada pride cuma ini semua ikut pandangan masing-masing. Mereka lebih senang melakukan sedemikian.

2). Shout box
Bukan semua beloger ada benda ni tapi hampir kesemuanya menampal benda alah ni kat belog masing-masing. Antara isu yang aku paling suka tentang widget ni ialah isu tinggal jejak. Almaklumlah, para beloger zaman sekarang ni ramai yang hanya sempat meniggalkan jejak tanpa meneliti entri si tuan tanah. seperti kebiasaan, ada otai yang tidak senang hati dengan keadaan sedemikian. Mereka menginginkan para pengunjung untuk membaca dan menyelidik segala macam entri yang ditayangkan. Ini juga adalah paksaan. Bersyukurlah ada juga mereka-mereka yang mahu berkunjung dan meninggalkan jejak. Saling kunjung berkunjung lama kelamaan insyaAllah kemesraan akan terpaut.

3). Gambar
Ada sesetengah beloger yang tidak menyukai keadaan apabila banyak gambar si pemilik tuan tanah dipacak di belognya. Berbekalkan alasan susah untuk membuka belog dan rimas akan keadaan terlalu banyak gambar individu tersebut para pelawat itu nyata memiliki keberanian untuk mempersoalkan hak milik mutlak si tuan tanah. Kita faham akan maksud memberi pendapat tetapi kalau pendapat itu melebihkan kepentiangan sesetengah pihak melebihi kepentingan tuan tanah, ternyata ianya adalah tidak relevan!

4). Isu sensitif.
Ada beloger di Malaysia ini yang berani menyuarakan pendapatnya tentang isu-isu sensitif sehingga ada juga yang berjaya menjadikan dirinya terkenal. Oleh kerana pendapatnya itu kurang disenangi oleh pihak yang menjadi mangsa, dia terpaksa dihadapkan ke mahkamah dan dibicarakan. Sungguh tidak berbaloi. Oleh itu, ingatlah wahai beloger sekalian, tiada istilah "bebas bersuara" yang mutlak di dunia ini. Suara itu milik kita tetapi haruslah dijaga dan dikawal kerana hanya suara itu milik kita sedangkan telinga itu milik orang lain. Kita berkata, orang yang mendengarnya dan orang yang mendengar itu yang akan menilai apa yang kita katakan. Berpadalah dalam berkata-kata.

5) Duit.
Nuffnang dan sebagainya adalah antara pengantara kepada duit dalam dunia maya ini. Seperti yang nada sedia maklum, ada juga para beloger cerdik pandai yang tidak menyukai tujuan sesetengah beloger yang menampal seberapa banyak banner di belognya kerana menginginkan balasan berbentuk wang. Beloger sebegini selalunya akan meminta anda mengklik bannernya instead of asking you to read their entry. Bagi aku, setiap orang ada tujuan dan urusan tersendiri. Kalau dia berbeloging kerana inginkan wang, apa salahnya? Itu hak dia, kita tiada hak untuk mempersoalkannya. Kalau dia minta kita klik bannernya, apa salahnya? Tak kurang pun duit kita kat bank kan. Ingatlah, semakin banyak kita memberi, semakin banyak kita menerima. Ini juga salah satu sedekah. Jika difikirkan balik, tidak salah kan kita bersedekah. Bukanlah aku mengecop mereka-mereka ini sebagai peminta sedekah cuma bagi aku tujuan setiap individu itu untuk berbeloging tidak patutu dipersoalkan.

Kita yang hidup dalam dunia maya ini ada pelbagai ragam. Bukan semua orang jahat tapi tidak dilupa juga sebaliknya. Kadang-kadang ada komen yang tidak menyenangkan hati hinggap di belog anda. itu memang lumrah dunia. Sedangkan dunia nyata pun ada juga yang buruk hatinya ini kan pula dunia maya. Kita tidak kenal hati budi masing-masing dalam dunia ini kerana terhijab oleh pancaindera. Namun begitu, cubalah untuk berkenal-kenal kerana mengeratkan ikatan silaturrahim itu dituntut dalam agama. Kita kan satu malaysia!!

Penulis : Aaron Salvatore ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Pelbagai isu dunia belog.. ini dipublish oleh Aaron Salvatore pada hari Sunday, April 10, 2011. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 3 komentar: di postingan Pelbagai isu dunia belog..
 

3 kesan cakar:

encHIx laNDax said... | April 10, 2011 at 4:47 AM

bab follow tu,yelah~ kalau x nak follow,ignore jelah ye tak?

bab Nuffnang tu,landax dah lama dah buang iklan nuffnang,sebabnya,landax rasa,landax kene kejar visitor dulu,baru lah boleh tampal nuffnang,ape kes kalau visitor x de,tapi iklan melambak~ ye tak?

nice entri dear! i follow u! u ada potensi yang tggi untuk jadi blogger yang top =)

Sylangster Pressure said... | April 10, 2011 at 6:59 AM

ini semua tentang apa yg aku rasa je..personal thinking..and tengs ye folo biarpun dah terang dan nyata aku tulis "jangan tekan follow". makes me hepi giler!! hua3
tengs a lot!

encHIx laNDax said... | April 11, 2011 at 5:14 AM

aku tekan follow sebab aku rasa ko boleh pergi jauh dalam bidang blogging ni =)

keep it up bro!

http://www.dunialandax.com/